سی شارپ - ساختار برنامه نویسی

قبل از اینکه بخواهیم در مورد مراحل ساخت یک برنامه سی شارپ صحبت کنیم ، اجازه بدهید نگاهی به ساختار یک برنامه کوچک سی شارپ بیندازیم.که در فصل های پیش رو به ما کنم خواهد کرد.

ایجاد برنامه Hello World

یک برنامه ی سی شارپ از بخش های زیر تشکیلی شده است

  • یک کلاس
  • متدهای کلاس
  • ویژگی های کلاس
  • متد اصلی
  • خطوط کد و عبارات
  • توضیحات

اجازه بدهید نگاهی به یک برنامه ساده که کلمه ی Hello World را چاپ می کند بیندازیم

using System;
namespace HelloWorldApplication
{
   class HelloWorld
   {
      static void Main(string[] args)
      {
         /* my first program in C# */
         Console.WriteLine("Hello World");
         Console.ReadKey();
      }
   }
}

نتیجه کد بعد از کامپایل و اجرا شدن به صورت زیر است:

Hello World

اجازه بدهید بخش های مختلف کد را توضیح بدهیم:

  • در خط اول برنامه از using System استفاده شده است. دستور using برای تعریف فضای نام System بکار برده شده است. در یک برنامه معمولا چند استفاده از این دستور وجود دارد.
  • در خط بعد فضای نام تعریف شده است. یک فضای نام شامل تعدادی کلاس است. مثلا در اینجا فضای نام HelloWorldApplication شامل کلاس HelloWorld است.
  • در خط بعدی تعریف یک کلاس وجود دارد.کلاس HelloWorld مجموعه ای از داده ها و متدهایی است که برنامه استفاده می کند. یک کلاس به طور معمول از تعدای متد تشکیل شده است.متد های رفتار های کلاس را تعریف می کنند.اگرچه در اینجا کلاس HelloWorld فقط یک متد دارد.
  • خط بعدی متد اصلی برنامه Main را تعریف کرده است.که این متد به عنوان نقطه ی شروع یک برنامه سی شارپ است . متد Main مشخص میکند که زمانی که یک کلاس اجرا می شود چه اتفاقی باید بیفتد.
  • خط بعدی که شامل متن /*...*/ است توسط کامپایلر نادیده گرفته می شود و برای اضافه کردن توضیحات به برنامه استفاده می شود.
  • متد Main رفتارکد را با عبارت Console.WriteLine("Hello World"); مشخص کرده است.
  • WriteLine یک متد از کلاس Console است که در فضای نام System تعریف شده است و برای نمایش متن روی صفحه ، در اینجا متن Hello World استفاده می شود.
  • و خط آخر از یک دستور Console.ReadKey(); استفاده شده است .که این دستور مخصوص کاربران ویژوال استادیو است و باعث می شود برنامه سریع بسته نشده و منتظر زدن یک کلید توسط کاربر بماند.

نکات مهم:

  • سی شارپ به حروف کوچک و بزرگ حساس است
  • در انتهای تمام خطوط دستوری و عبارات باید از سمی کولن استفاده شود (;).
  • اجرای برنامه از متد Mian شروع می شود
  • بر خلاف جاوا، نام فایل برنامه می تواند متفاوت از نام کلاس باشد

کامپایل کردن و اجرای برنامه

اگر از ویژوال استادیو برای کامپایل کردن و اجرای برنامه استفاده می کنید، مراحل زیر را انجام بدهید:

  • ویژوال استادیو را اجرا کنید
  • از منوی فایل گزینه ی  New و بعد Project.  را نتخاب نمایید.
  • گزینه ی ویژوال C#  را انتخاب نموده و بعد Windows را انتخاب نمایید.
  • Console Application را انتخاب کنید
  • نام پروژه را وارد نموده و اوکی کنید
  • یک پروژه ی جدید در Solution Explorer  ایجاد می شود
  • کدهای مورد نظرتان را در ویرایشگر بنویسید
  • دکمه ی Run  یا کلید F5 را برای اجرای برنامه فشار دهید. یک صفحه ی Command Prompt  باز می شود که کلمه ی Hello World در آن چاپ شده  است

توجه داشته باشید که می توانید برنامه اتان را بدون نیاز به ویژوال استادیو و توسط خط فرمان نیز اجرا کنید.

  • یک ویرایشگر متن باز کنید
  • فایل خود را با نام helloworld.cs ذخیره نمایید
  • command prompt را باز کنید و مسیر آن را به پوشه ای که فایلتان را در آنجا گذاشته اید تغییر دهید
  • دستور csc helloworld.cs را وارد نموده و اینتر را برای اجرا بزنید
  • اگر کد شما خطایی نداشته باشد ، فایل قابل اجرای helloworld.exe ایجاد می شود
  • در این مرحله دستور helloworld را تایپ کرده و برنامه را اجرا کنید
  • کلمه ی Hello World روی صفحه نمایش داده خواهد شد